500 kinderen werken samen met kunstenaars aan lokale klimaatoplossingen

Een jongetje kiest een kaart in het klimaatspel

Als het over het klimaat gaat, denken we graag aan grootse, mondiale problemen. De zeespiegel stijgt, de lucht zit vol CO2 en het weer wordt steeds extremer. Klimaatverandering en de gevolgen daarvan ervaar je ook in je eigen huis, achtertuin of klaslokaal. En terwijl je weinig kunt doen aan de mondiale problemen, kun je met een slim idee of creatieve oplossing alles betekenen voor je straat, familie of klas.

Met die gedachte gingen in september honderden kinderen, kunstenaars en organisaties in Leiden aan de slag met lokale klimaatoplossingen. Het resultaat: drie splinternieuwe uitvindingen die het verschil maken. Nu gaat voor ieder van de uitvindingen een alliantie aan de slag om de ideeën werkelijkheid te maken. Daarmee is de eerste editie van Klimaatmakers, een project van Het Klimaatmuseum en Stichting 2030, een groot succes.

De eerste stap was het zoeken naar lokale problemen en slimme oplossingen. Kinderen weten vaak als geen ander wat er speelt in hun eigen omgeving. Dus speelden ruim 500 Leidse kinderen het Klimaatmakers spel. Met dit spel bedachten ze creatieve oplossingen voor klimaatproblemen in hun eigen leven. Van een restjespappa die je kunt lenen om voedselverspilling te voorkomen tot een jasje voor bomen zodat ze niet gekapt kunnen worden.

Drie kunstenaars gingen aan de slag met deze ideeën. Karl Karlas ontwierp het werk Snelregenwater naar idee van Zeteo (11 jaar). Deze installatie brengt overtollig regenwater naar plekken waar juist droogte is. Maarten Slof bouwde Egbert de Engerd, een robot die afval sorteert en tegelijk grote vragen stelt over eigen verantwoordelijkheid, naar idee van Annarijn (9 jaar). Rob Voerman tot slot maakte Food Cloud, een zwevende, zelfvoorzienende gemeenschap voor de toekomst.

Tijdens de veiling op 22 september warden de ideeën geveild, niet voor geld maar voor het commitment er iets mee te doen. Tientallen deelnemers streden om de verschillende werken. Een kinderjury beoordeelde de gemaakte commitments op haalbaarheid en relevantie. De voorzitter van het Kinderrechtencollectief, Huri Sahin, benadrukte voor de aanwezigen nogmaals het belang van de stem van jongeren in de klimaatcrisis.

Stichting 2030 zal de nieuwe eigenaren van de uitvindingen begeleiden in het werkelijkheid maken van de commitments. Directeur Jasper Visser: “Klimaatmakers laat zien dat iedere stad vol zit met de kennis en creativiteit om grote uitdagingen aan te pakken. Wat nodig is om hier ook echt werk van te maken, is een nieuwe manier van samenwerken. Klimaatmakers is zo’n manier.”

Lampjes met ideeën van kinderen voor klimaatuitvindingen
Kunstenaar Rob Voerman schildert zijn kunstwerk
Het kunstwerk snelregenwater, een installatie met vier paraplus in verschillende kleuren
Een deelnemer houdt haar veiligbordje omhoog tijdens een veiling