Boekenzolder Leiden

De Boekenzolder verzameld gelezen boeken en geeft ze een tweede, derde, of vierde lezer.

Hoe kwamen jullie op het idee van de Boekenzolder?

We ontvingen heel veel boeken via een bevriende vertaler, die ook literair agent was. Onze initatiefnemer Amina, die nu weer in het Verenigd Koningrijk woont, ging op zoek naar een locatie om de boeken op te slaan en we zochten naar plekken waar we boeken konden doneren. Al snel gaven we boeken aan huizen van bewaring, detentie-en opvangcentra, en andere opvanghuizen zoals ‘blijf van mijn lijf’ huizen. Ook werkten we met asielzoekerscentra en organisaties met dagbestedingsprogramma’s samen.
Op een bepaald moment kregen we heel veel boeken van organisaties zoals Amnesty International, bibliotheken, en ook van particulieren. Hierdoor moesten we verhuizen naar een grotere ruimte: de zolder van het Tieleman-en Drost-complex aan de Middelstegracht. Daar maakte we de omslag van het alleen leveren aan organisatie naar daarnaast het beschikbaar stellen van boeken voor individuele bezoekers. Dit was ook de wens van de bewoners zelf, want na een feestelijke dag van de wijkvereniging Tussen de Rijn vroegen bewoners of de Boekenzolder ook voor hen opengesteld kon worden. Dit leverde veel enthousiasme, veel boeken, nieuwe vrijwilligers en veel bezoekers op. Het oude pand moesten we op een gegeven moment verlaten en momenteel zijn we gevestigd op de Admiraal Banckertweg 21.

Zouden jullie kort wat kunnen vertellen over jullie werk?

Vrijwilligers ervaren hun werk bij de Boekenzolder vaak als inspirerend en veelzijdig. Zo werken ze samen met diverse vrijwilligers, hebben ze contact met bezoekers en de blije gezichten van mensen die hun boeken komen brengen om deze door te geven aan de volgende leze maakt het werk hier zeker leuk! De bezoekers geven elkaar vaak tips en wij helpen bezoekers weer op weg om één of meer boeken te vinden.

Hoe maken jullie een positieve impact met jullie verhaal?

Het totale concept: boeken een volgende lezer geven, zien dat de gever het fijn vindt om boeken weg te geven en te zien dat de nieuwe lezer het fijn vindt om met een paar boeken naar huis te gaan. Ook het hergebruik van spullen, het delen met wat je hebt en het kunnen doorgeven van waardevolle, niet materiële zaken zoals een inspirerend boek, maakt ons blij.

Een ronde tafel met daaraan vier stoelen. Rondom de tafel staan allerlei boekenkasten.

Ook het hergebruik van spullen, het delen met wat je hebt en het kunnen doorgeven van waardevolle, niet materiële zaken zoals een inspirerend boek, maakt ons blij.”

Boekenzolder Leiden

Welk advies zouden jullie aan mensen willen meegeven?

Deel wat je hebt, laat je gelezen boeken niet te lang oud worden op de plank, vooral als je niet zeker weet dat je een boek nog een keer leest, geef het dan aan een volgende lezer, met een ‘verhaaltje’ erbij om te stimuleren. Of zet het boek in een minibieb of breng het naar ons bij de Boekenzolder.

Wat is jullie droom?

Meer initiatieven op dit terrein: kringloopwinkels met goede boekenafdelingen, meer laagdrempelige ontmoetingsplekken in wijken waar een krant, een kop koffie met een meeneem boekenkast en een kans op een inspirerende ontmoeting mogelijk is.

Hoe zien jullie de toekomst?

Zonnig en met veel aandacht voor duurzaamheid, werkelijke ontmoetingen, inspirerende voorbeelden, en het opnieuw gebruiken van materialen.

Wie zouden jullie graag in het zonnetje willen zetten en waarom?

De Onderwijswinkel Leiden Noord en met name de laagdrempelige muziekschool daarvan, met Maarten Witkam als gangmaker. Vergeet ook niet het open podium in het buurtcentrum de Kooi.

Iedereen is welkom bij de Boekenzolder Leiden, breng gerust wat boeken of neem er wat mee!

Gecentreerd in de afbeelding staat een pad met aan beide zijden boekenkasten die bijna tot het plafond reiken.

We zien graag meer initiatieven op dit terrein: kringloopwinkels met goede boekenafdelingen, meer laagdrempelige ontmoetingsplekken in wijken waar een krant, een kop koffie met een meeneem boekenkast en een kans op een inspirerende ontmoeting mogelijk is.”

Boekenzolder Leiden

Volg Stichting 2030 op social media voor meer verhalen: