Circulair Warenhuis

Conceptstore, galerie en productiehuis stimuleert hergebruik op creatieve manieren

Het Circulair Warenhuis begon in november 2019 als concept door Stichting Kringloopbedrijf het Warenhuis. Na de start in Leiden Centrum is het Circulair Warenhuis gegroeid door bijvoorbeeld samenwerkingen met Pompa ter Steege Architecten, buro bordo en Raw Color. Lees hier meer over de samenwerkingen.

Zouden jullie ons kort wat kunnen vertellen over jullie inspirerende verhaal?

Wij werken in totaal samen met vier verschillende ontwerpers. Elk heeft zijn of haar eigen afvalstroom gekozen en daarmee een prototype ontworpen. Nu zijn wij bezig om deze circulaire prototypes zelf te gaan produceren, zodat we grote hoeveelheden afval kunnen verwerken tot een nieuw product. Wij hebben met al onze ontwerpers een interview gehouden! Deze kan je vinden op onze website onder het kopje ‘verhalen’.

Daarnaast hebben wij verschillende samenwerkingen met organisaties. Vaak leveren wij het materiaal, bijvoorbeeld hout, dat zij nodig hebben voor hun producten. Tot slot hebben wij onze eigen houtwerkplaats en naaiatelier. Hier worden toffe ontwerpen gemaakt van materialen die binnen komen bij het Warenhuis. Als de materialen niet meer te verkopen zijn, worden ze verwerkt tot een nieuw tof product. In onze houtwerkplaats en naaiatelier werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor creëren wij nieuwe werkplekken en hier willen wij ons dan ook goed voor inzetten.

We zijn dus bezig met het maken van nieuwe producten door middel van de verschillende prototypes van de ontwerpers uit reststromen. Daarbij willen wij mensen inspireren om meer waarde te hechten aan hun eigen producten. Weggooien is zonde. Alles verdient een tweede leven en wij proberen ons eigen verhaal over hergebruik uit te dragen. Als iets kapot, oud of simpelweg niet meer ‘in’ is, gooi het niet weg. Geef het weg, recycle het, repareer het of maak er compleet iets nieuws van. Er zijn zoveel mogelijkheden om met oude spullen te doen voordat je iets echt moet weggooien.

Onze inspiratie komt vooral uit de enorme afvalstromen vanuit het Warenhuis. Daarnaast zijn wij geïnspireerd geraakt door het feit dat afvalstromen onze nieuwe grondstoffen zijn. Wij willen mensen inspireren door design te koppelen aan reststromen. Vaak zien mensen tweedehands spullen als iets minder moois. Wij willen laten zien dat met het goede ontwerp, alles een mooi, nieuw en circulair product kan worden.  Onze ultieme droom is om uiteindelijk zoveel mogelijk afvalstromen te hergebruiken in ons eigen productiehuis, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt floreren in hun werk.

Een collectie houten meubels bestaande uit twee krukken, een stoel met een ronde leuning, een andere stoel met slechts een rugleuning en verschillende objecten die liggen op de stoelen. De achtergrond bestaat uit een staande banner met een afbeelding van een vaas erop.

“Weggooien is zonde. Alles verdient een tweede leven en wij proberen ons eigen verhaal over hergebruik uit te dragen. (…) Er zijn zoveel mogelijkheden om met oude spullen te doen voordat je iets echt moet weggooien.”

Het Circulair Warenhuis

Wie is jullie voorbeeld en waarom?

Er zijn twee organisaties die wij als voorbeeld zien. De eerste is Cor Unum, zij zijn een organisatie die keramieken werken maken. Deze werken zijn niet circulair, maar worden wel gemaakt in hun sociale werkplek. Hier werken veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij laten zien dat echt iedereen mooie werken kan maken, dit willen wij ook graag laten zien.

Daarnaast is Piet Hein Eek een voorbeeld voor ons. Hij is bekend over heel de wereld. Hij ontwerpt verschillende producten zoals: tafels, lampen, stoelen en nog veel meer. Al zijn producten zijn gemaakt van oud materiaal, dat eigenlijk niet meer gebruikt wordt. Piet Hein Eek is erg goed in het combineren van afvalstromen en design, hierdoor is hij een voorbeeld voor ons.

Aan wie zouden jullie nog een vraag willen stellen en welke vraag zou dit dan zijn?

Over deze vraag hebben we lang na moeten denken en wij zijn niet tot een bepaalde naam gekomen. Wij zouden graag met zoveel mogelijk mensen willen praten die ons kennis kunnen geven waar wij van kunnen leren. Een voorbeeld hiervan is dat wij contact hebben met een gepensioneerde man die al zijn hele leven in de terrazzo wereld zit. Binnenkort gaan wij bij hem op bezoek om vragen te stellen over hoe wij het beste met terrazzo kunnen werken. We vinden het fantastisch om met deze man in gesprek te gaan; hij heeft zoveel passie voor zijn werk en wij hopen dat wij een deel hiervan kunnen meenemen in onze eigen productie.

Een houten tafel met verschillende stoelen. Daarboven hangt een scala aan lampen met kartonnen kappen.

“Onze ultieme droom is om uiteindelijk zoveel mogelijk afvalstromen te hergebruiken in ons eigen productiehuis, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt floreren in hun werk.”

Het Circulair Warenhuis

Hoe zien jullie de toekomst?

Wij hopen in de toekomst meer ontwerpers te kunnen betrekken bij het Circulair Warenhuis en meer prototypes in de productie te kunnen nemen. Ook hopen we dat ons verhaal wordt opgepakt door veel mensen en dat zij anders gaan kijken naar hun spullen. Daarnaast willen wij in de toekomst workshops en lezingen geven.

Wie zouden jullie graag in het zonnetje willen zetten en waarom?

Wij willen graag de organisatie Biopartner in het zonnetje zetten. Zij bieden locaties voor verschillende start-ups die in de biosector zitten. Momenteel zijn ze bezig met het opzetten van een nieuwe locatie en hier introduceren zij ook hun eigen restaurant: De Keet. Wij hebben hen mogen helpen bij het uitzoeken van een deel van het interieur voor dit restaurant.

Bekijk ook ons interview met het Circulair Warenhuis en kijk hier voor de wool-filler workshops die ze organiseren voor Festival 2030.

Volg Stichting 2030 op social media voor meer verhalen: