In het plantenasiel geeft Elena planten een nieuwe kans

Elena en twee andere vrijwilligers in het plantenasiel

Elena geeft planten een tweede leven, samen met andere vrijwilligers bij het plantenasiel. Vanuit een gedeelde liefde voor planten, een duurzame filosofie en oprechte interesse in anderen verbindt Elena verschillende mensen met elkaar.

“Mijn naam is Elena Gracia Santolaria. Een paar jaar geleden kwam ik als bezoeker bij het plantenasiel om een plant te adopteren en sindsdien ben ik nooit meer weggegaan. Sinds 2018 beheer ik, samen met andere vrijwilligers, het plantenasiel in Leiden. Het plantenasiel is een particulier initiatief, dat nergens aan verbonden is. Het bestaat uit een vaste kern van vrijwilligers en daarnaast zijn er verschillende mensen die tijdelijk komen helpen. Het maakt niet uit wie je bent, iedereen is welkom. De mensen van het plantenasiel zijn een soort familie voor mij geworden.”

“Ik werk zelf in het ziekenhuis waar ik veel ellende en verdriet zie. Mijn werk bij het plantenasiel brengt een mooie balans in mijn leven. Ik ontmoet hier alleen blije en enthousiaste mensen. Samen geven we de planten water, voeding, kapper beurten en vooral heel veel liefde. We zijn tegen verspilling en zijn erg blij dat we de planten een nieuwe kans kunnen geven.”

“Iedereen kan bij ons planten brengen, ruilen of adopteren. We vragen daarbij wel om een kleine vrijwillige bijdrage om zo de onkosten te kunnen betalen. We willen zoveel mogelijk mensen de kans geven om een plant mee te nemen, daarom hanteren we de regel van één plant per persoon.”

“Behalve de zorg voor de planten heeft het plantenasiel ook een sociale rol. Iedereen mag altijd bij ons aan tafel schuiven en zich mengen in onze gesprekken. De vrijwilligers hebben allemaal een andere achtergrond en oorsprong, hierdoor ontstaan er altijd interessante gedachtewisseling. Wat ons verbindt is de liefde voor planten, een duurzame filosofie en een oprechte interesse in de medemens. Iedereen is welkom bij het plantenasiel, dus komt vooral een keertje langs!”

Allemaal kleine planten op een tafel
Elena zit aan tafel tussen planten en lacht
Een formulier met daarop de tekst maximaal een plant per klant hangt naast een kast vol planten
Iemand zet een plant in een kast