Leiden bruist van de mensen en initiatieven die een positieve bijdrage leveren aan de sdg’s

Kom in contact met mensen en organisaties die al in beweging zijn om de sdg’s te behalen en ontdek waar de uitdagingen in Leiden liggen.

Ontbreekt er een initiatief? Stuur een email aan meedoen@stichting2030.nl om het toe te voegen.

Zij zetten zich in voor de sdg’s in Leiden:

Anne den Outer

Anne den Outer is werkzaam bij SOL Leiden als Jeugd en Jongerenmakelaar. Ze zet zich in voor een betere wereld en verwerkt ook haar interesse in klimaat in haar werk. We vroegen haar naar haar motivatie en werk voor SOL.

Groengroep Groenoord Zuid

Katja, van de Groengroep Groenoord Zuid, en Anja, GaGoed wijkambassadeur in Leiden Noord, organiseren tijdens het festival een bijeenkomst voor iedereen die hun wijk wil vergroenen. De Groengroep is al 10 jaar bezig met vergroenen en de biodiversiteit te vergroten en in dit profiel worden hun activiteiten en opbrengsten uitgelicht.

Huri Sahin

Huri Sahin is voorzitter van het Kinderrechtencollectief, een organisatie bestaande uit meerdere kinderrechtenorganisaties die ervoor zorgen dat kinderrechten in Nederland gewaarborgd blijven.

Sofie van Goor – Groen Minerva

Sofie is commissielid van ‘Groen Minerva’ en draagt zo bij aan de vergroening en verduurzaming van de vereniging en sociëteit Minerva.
Verder is ze ook actief binnen het landelijke bestuur van Geneeskundestudent in de werkgroep Duurzaamheid. Ze vertelt ons waarom ze zich inzet voor duurzaamheid binnen haar vereniging en studierichting.

Aaf Verkade – Onder water in Leiden

Aaf Verkade is amateurbioloog en advisieur stadsgrachten in Leiden. Daarnaast is zij projectleider van het KNNV Project Vissenmonitoring als onderdeel van Onder water in Leiden.

Veggilaine

Ghislaine, ook wel bekend als Veggilaine, heeft een plantaardige foodblog op instagram waarop ze haar zelfgemaakte recepten deelt en ook goede tips voor vega(n) hotspots deelt. Verder is ze werkzaam als onderwijskundige en spraken we haar over de motivatie achter haar instagramaccount, haar visie op eten en natuurlijk vroegen we ook om een paar tips om ook meer plantaardig te eten!

EL CID

Mark Kenter is commissaris Acquisitie en Media, die zich bezighoudt met alle externe relaties van de EL CID, het introductieprogramma voor eerstejaarsstudenten in Leiden. Elk jaar neemt een groot aantal studenten deel aan de activiteiten en Mark legt hier uit hoe er bij de EL CID ook aan de SDGs wordt gedacht, vooral met betrekking tot duurzaamheid.

Leids Steunloket Migranten

Rayan Younis en Anna Biedenkapp zetten zich in voor het Leids Steunloket Migranten, met Rayan als oprichter en Anna als lid van de communicatiegroep van het LSM . Lees hier meer over het Leidse Steunloket en hun motivatie.

Elisah Pals

Oprichter van Zero Waste Nederland, een initatief dat begon als een facebookgroep met tips en inspiratie voor een afvalvrij leven, en is uitgegroeid de kartrekker de landelijke zero waste beweging.

Barbera Hermans

Sinds 2013 zet Barbera zich in voor Gilde SamenSpraak Leiden e.o., een organisatie die taalcoaches aan anderstaligen koppelt om het Nederlands van de anderstaligen te verbeteren en om cultuur uit te wisselen.

Sleutelstad Leiden

Leiden beschikt met een universiteit, hogeschool, mbo’s, dertien musea, talloze maatschappelijke organisaties, succesvolle ondernemers en een actief gemeentebestuur over de kennis, creativiteit en middelen om de sdg’s handen en voeten te geven. Voorwaarde is dat de juiste mensen en organisaties elkaar weten te vinden en, belangrijker, in actie komen. Met elkaar. Voor elkaar.

Het Leiden4GlobalGoals netwerk

In Leiden werkt een groeiend netwerk van mensen en organisaties aan het bereiken van de 17 sdg’s. Op de website van Leiden4GlobalGoals kun je met veel van hen in contact komen.

De 17 sdg's met Leiden4GlobalGoals in het midden