De Tegentijd: een ontmoeting met de toekomst

Twee mensen lopen naast elkaar door een gele boog met een park op de achtergrond

De Tegentijd is een artistiek project dat het langetermijndenken bevordert. In De Tegentijd ervaar je het verhaal van de diepe tijd en hoezeer wij een verantwoordelijkheid hebben voor toekomstige generaties. Vervolgens helpen we je een belofte voor de toekomst te maken. Zo kom je in verzet tegen het kortetermijndenken dat  zoveel van de grote uitdagingen waar we nu voor staan veroorzaakt heeft.

Je maakt een wandeling door je eigen leefomgeving en luistert naar een muzikaal-poëtisch verhaal dat begint bij de oerknal en eindigt in het jaar 2121. Onderweg ontdekken je hoezeer wij erfgenamen zijn van een immens lange geschiedenis, en hoe ons handelen gevolgen heeft voor wat er voor ons ligt. In verbeelding ontmoeten de deelnemers een kind uit het jaar 2121. Haar maken we een belofte. Een beweging van gelijkgezinden helpt je vervolgens deze belofte te vertalen in actie.

De Tegentijd ging in première tijdens Festival 2030. Een aantal Leidse partners, waaronder in het bijzonder de Astronomy for Society Group van de Universiteit Leiden, heeft geholpen bij de ontwikkeling van het project.

Het scenario van De Tegentijd is geschreven door Merlijn Twaalfhoven en Jasper Visser. Het script is ingesproken door Merlijn Twaalfhoven, Laura Mentink en Ami Kane met muziek van Merlijn Twaalfhoven. De ontwikkeling van De Tegentijd en de presentatie op Festival 2030 zijn mede mogelijk gemaakt door de Oude Sterrewacht, de gemeente Leiden, Fonds 1818 en het VriendenLoterij Fonds.

Ontdek meer op www.tegentijd.nl.

Deelnemers aan De Tegentijd lopen door het Singelpark
Een jongedame schrijft in een groot boek