Leidse studenten werken samen aan duurzaamheid

Een groep jongeren zit in een zaaltje en kijken naar een whiteboard

Met ruim 20 studentenverenigingen is Leiden een levendige studentenstad. Ook bij de studentenverenigingen wordt duurzaamheid een steeds groter thema. Het afgelopen jaar benaderden een aantal studentenverenigingen ons met vragen over duurzaamheidsthema’s. Veel van hen hadden ongeveer dezelfde hulpvraag: We willen wel, maar weten niet waar we moeten beginnen. Sommige verenigingen zijn verder in die vraag dan anderen, maar er was meestal nog geen samenwerking of uitwisseling tussen de verschillende clubs.

Leden van verschillende studentenverenigingen blijven graag in hun eigen bubbel hangen. Het perfecte voorbeeld hiervan is de Universitaire Bibliotheek (de UB). Iedere vereniging heeft hier een eigen zaaltje. Alle minervanen gaan braaf naar zaaltje 1. De augustijnen hebben zaaltje 2 ter beschikking. De leden van Njord zitten in zaaltje 3 en alle leden van Quintus studeren in zaaltje 5.

Dit zette ons aan het denken: wat als we de bubbels doorbreken, de verenigingen met elkaar verbinden en een werkgroep duurzaamheid oprichten? We deelden dit idee met verschillende verenigingen en zij waren meteen enthousiast.

Binnen deze werkgroep slaan we samen met verschillende studentenverenigingen de handen ineen om te werken aan de duurzame ontwikkelingsdoelen. Op dit moment zijn er al elf studentenverenigingen aangesloten bij de werkgroep. En dit is nog maar het begin. Eens in de maand komen we met Minerva, De blauwe schuit, Njord, SSR, LSD, Quintus, Augustinus, Plankenkoorts, Catena, DAC, Asopos & NSL bij elkaar om verschillende vraagstukken, thema’s en doelstellingen omtrent de duurzame ontwikkelingsdoelen te behandelen.

Door samen te werken hopen we het bewustzijn onder de leden van de verenigingen vergroten. Door deze samenwerking kunnen er nieuwe verbindingen gelegd worden met elkaar en met de stad. Tenslotte willen we met deze werkgroep de kloof tussen de student en de stad Leiden verkleinen door aan te sluiten en te helpen bij verschillende initiatieven/activiteiten in de stad.

Samen met de Plaatselijke Kamer van Verenigingen (PKvV) organiseren en begeleiden we nu deze werkgroep duurzaamheid voor studenten.

Studenten praten met elkaar en presenteren aan elkaar in een zaaltje